”Kend dig selv” blev den læring, der fik miljøorganisationen Plastic Change ud over stepperne med digital annoncering.

En basal brik i tilblivelsen af en meningsfuld tilstedeværelse på sociale medier handler om at blive klogere på sig selv som organisation. For ét er at tage beslutningen om, at nu skal vi i gang med at annoncere. Noget andet er det mod og den nysgerrighed, der er alfa omega for at komme nogen vegne.

Med ønsket om at konvertere menneskers interesse for plastikforurening til medlemskaber og donationer kom Plastic Change til AdResult i 2020. De havde brug for hjælp til at forstå det maskineri, der ligger bag en digital konverteringsproces, men også for at blive forstået som organisation.

”For os er det et jungleland, hvor der er stor risiko for at spilde en masse penge, hvis ikke man ved, hvad man laver. Og i forhold til vores størrelse giver det mening at have det ansvar placeret hos en partner, som vi har tillid til har 100% styr på det.”

Hos AdResult hjælper vi mange ngo’er og organisationer med fundraisingkampagner, og vores erfaring viser, at hvis organisationerne blot har en smule is i maven og prøver forskellige ting af, så vil de, hvis der vel at mærke er interesse for sagen, før eller siden få skabt noget kommunikation, der virker, samt unik viden om målgruppen. Og arbejdet med netop målgrupper fremhæver Emil Rønnow Petersen som lidt af et breakthrough hos dem:


Emil Rønnow Petersen

”Hele mindsettet omkring målgrupper har vi fået takket være AdResult, så vi er blevet mere raffinerede omkring, hvilke idéer vi går med i andre sammenhænge også. Vi har fået et skarpere filter for, hvad der er en god idé, og hvad der er en dårlig.”

Men udover de konkrete værktøjer består den væsentligste værdi ved samarbejdet ifølge Louise Lerche-Gredal i den hjælp, organisationen har fået til at forstå, hvilke områder de skal dygtiggøre sig inden for:


Louise Lerche-Gredal

”(…) vi forstår os selv og vores egen value proposition bedre. Hvordan vi bliver set derude, og hvad det er, der rykker. Så rejsen har meget handlet om at blive klogere og blive mere trygge i at være derude. Blive klogere på os selv og på, hvad vi kan.”

Fire gode råd til andre ngo’er, der skal i gang med annoncering:

Man kan ikke bare starte med succesfuld annoncering fra dag et. Og dog. For det at kaste sig ud i det er forudsætningen for at lykkes og derfor også begyndelsen på det, der i sidste ende skal kaste konverteringer af sig.

Vi har spurgt Plastic Change, hvilke råd, de vil give videre til andre ngo’er, der skal i gang med digital hvervning i det private marked:

1
Test, test, test. Vær modig, investér lidt, bliv klogere og skru op.
2
Anlæg en nysgerrig og åben tilgang.
3
Prioritér hurtig handling (og det at handle overhovedet) frem for perfektion.
4
Team op med nogle dygtige eksperter, du har fuld tillid til.