Sådan blev en fundraisingkampagne talerør for en værdifuld målgruppe.

Da OvaCure satte deres medlemsgenerering i system, gav det ikke kun det fornødne overblik, det viste samtidig et uafdækket behov hos målgruppen. Fra den ene dag til den anden fik kvinder med æggestokkræft et sted at blive hørt, og den værdi har øget kendskabet til OvaCure som organisation.

Det startede med en hjemmeside med donationsmoduler, og senere hen blev samarbejdet udvidet til også at indebære digital fundraising. Ifølge Pernille Koll fra OvaCure ønskede organisationen at arbejde mere målrettet med rekruttering og fik hurtigt øjnene op for værdien af en systematisk tilgang til medlemsgenerering:

”Tidligere stod man i slutningen af året og talte
og håbede på lige at få de sidste medlemmer ind,
men det er ikke længere en hovedpine for os.”

Pernille Koll fra OvaCure

 

OvaCure er en dansk ngo, der arbejder for at igangsætte og fremme forskning inden for æggestokkræft. Som de selv siger, er de en lille og temmelig ukendt ngo, og de blev derfor forbavsede over den massive interaktion, der var med annoncerne, så snart de blev igangsat.

Formålet med annonceringen var rekruttering af nye medlemmer, men den massive interaktion gav også et dybere kendskab til målgruppen så OvaCure kunne målrette kommunikationen og gøre budskaberne endnu skarpere.

Spørger man OvaCure om mål for fremtiden, har de fået blod på tanden. Det handler nemlig om, at de 500 kvinder, der bliver diagnosticeret med æggestokkræft hvert år, skal kende til OvaCure, samt at de 4000 kvinder, der går rundt med sygdommen, ved, at OvaCure er en forsknings-ngo inden for æggestokkræft. ”Og vi er på vej derhen”, lyder det fra Pernille Koll.

”Det var ikke svært at træffe beslutningen om at arbejde mere direkte med medlemmer og private donorer, selvom OvaCure ikke er en patient-organisation. Undervejs viste kampagnerne imidlertid, at det var den rigtige balance, vi havde valgt, og jeg tænkte derfor, at ’nu skal vi bare mose på’”.

OvaCures råd til andre, der skal i gang med digital annoncering:

”Man kan aldrig få garanti for, hvor mange medlemmer en fundraisingkampagne kaster af sig, men vi er glade for, vi valgte at satse lidt, og mit råd til andre vil være ’kast jer ud i det’”